BEZMAKSAS* PIEGĀDE UN BEZMAKSAS ATGRIEŠANA!
Lietuviešu stila recepte: skandināvu minimālisms, košas krāsas un šķipsniņa eklektikas
2019-03-20

Kā izskatās lietuvieši pasaules modes kontekstā – vai būtu iespējams atpazīt ielās soļojošu lietuvieti tikai pēc viņa ģērbšanās stila? Lai gan šodien pasvītrot, kaut ko lietuvisku modē ir diezgan sarežģīti, mēs neesam vienaldzīgi pasaules modes tendencēm, droši aizņemamies un iedvesmojamies no Rietumeiropas valstīm, un rezultātā zaudējam  „made in Lithuania“ akcentu – tā apgalvo „Newmood“ stila institūta eksperte Jūrate Stanslovaityte. Viņai piekrīt arī jaunie Lietuviešu dizaineri, kuri ļoti uzmanīgi vēro mainīgās pircēju vajadzības.

 No Skandināvu miera iedvesmotie

J. Stanslovaityte stāsta, ka diezgan ilgu laiku, tikai uzsākot sarunu par lietuviešu stilu, vai tā iespējamiem pirmsākumiem, Skandināvi vienmēr ir pieminami kā pirmais iedvesmas avots. „Skandināvi mums ir tuvi – gan pēc klimata, gan temperamenta, gan estētiski. Viņu stilam ir raksturīgas piesātinātas krāsas, noteikti silueti, maigi akcenti. Tie nenēsā apģērbus ar  izlecošiem burtiem un milzīgiem logotipiem. Skandināviem ir svarīga apģērbu kvalitāte, komforts, preču zīmolu atbildība pret vidi,“ – sacīja viņa.

Preču zīmola „labàdienà“ pārstāvis Rapolas Vosylius pārliecina, ka nav iespējams nepamanīt lietuviešu tendenci skandināvu tīrībai un minimālismam. „Var būt, tā ir tikai teorija, taču uzskatu, kad, skandināvu stilistiku iecienījušie lietuvieši, pasvītro bēgšanu no mūsu kaimiņu Krievijas stilam raksturīgiem spīdumiem, rakstu košuma. Skandināvu miers – tas ir atsvars tam visam“, – saka viņš.

Šodien skandināvu stils – ir novērtējams un ļoti populārs. Kopenhāgenas modes nedēļa nepiekāpjas lielajām modes galvaspilsētām, savukārt Skandināvu valstu stilistu un viedokli veidojošo stilu, ļoti uzmanīgi vēro ietekmīgākie modes portāli.

„Dabīgi, ka skandināvu stils arī mainās, nestāv uz vietas – ja pievērst uzmanību Kopenhāgenas modes nedēļas viesiem, jūs pamanītu, ka viņu apģērbos netrūkst krāsu, gaumīgas eklektikas. Jebkura kombinācija – gluži, kā rotaļīgi izteiksmīga nodeva individualitātes izteikšanai. Uzskatu, ka tas iedvesmo lietuviešus“, – stāsta „Newmood“ pārstāve.


Elegance un krāsas

Dizainere un preču zīmola „migle + me“ veidotāja Migle Savickaite pastāstīja, ka atpazīt lietuvietes ārzemēs nav sarežģīti. „Lietuviešu sievietes un meitenes dievina skaisti izskatīties, tieši tāpēc, ir slavējamas visā pasaulē. Bieži piedaloties starptautiskās izstādēs ārzemēs, satieku lietuvietes un tās pamanu jau no tālienes: graciozas, saskaņotas, to apģērbs nekādā gadījumā nekompromitē“, – saka dizainere.

Dizainere vēlētos, lai lietuvieši biežāk izietu no savas komforta zonas. M. Savickaite apstiprina, kad pamana skandināvu stila pēdas citu Lietuviešu dizaineru darbos (tīras krāsas, noteikts siluets un līnijas, harmoniskus salikumus), taču pati vēlas veicināt klientes ģērbties košāk, drosmīgāk. Krāsainas un izteiksmīgas kolekcijas darinošā dizainere priecājas, kad uz jebkuriem sezonas oriģināliem lēmumiem lietuvietes skatās arvien piekāpīgāk un ar lielāku entuziasmu.

„Košu krāsu, rakstu, eklektikas šodienas lietuviešu ģērbšanās stilā ir daudz vairāk, nekā pāris gadus atpakaļ. Tas daļēji kompensē saules trūkumu. Nav obligāti jāģērbjas koši no galvas līdz kājām, taču ja viens vai divi īpaši akcenti kļūst par "rozīnīti", ar īpašu pieskaņu, ar kuru var palielīties lietuvieši,“ – viņai piekrīt „Newmood“ stila institūta eksperte J. Stanslovaityte.


Svarīgi – ne tikai apģērbs, bet arī koncepcija

Eklektika, Rietumu modes iedvesma, individualitātes meklējumi – pēc „labàdienà“ pārstāvja R. Vosyliaus teiktā, lietuviešu stils izceļas ar savu daudzveidību. Lietuvieši nav saauguši ar viena stila virzienu (lai arī, skandināvu stils ir viens no iecienītākajiem), vēlas atrast kaut ko savu un jaunu, meklē lietuvisku un tai raksturīgu stilu lēmumus.

Šāds radošais klimats sniedz vairāk brīvības lietuviešu dizaineriem – tas ir lielisks laiks eksperimentiem un patīkamiem atradumiem.  

Modes pircējam  lietuvietim ir svarīgs ne tikai apģērbs, bet arī preču zīmola koncepcija. „Mūsu gadījumā cilvēki pērk ne lietu, bet ideju. Neviens no mūsu komandas nav apģērbu dizaineris, esam pienākuši no grafikas dizaina pasaules, tāpēc mums ir svarīgi izveidot ne tikai lai būtu skaistu, bet arī funkcionālu priekšmetu bez apgrūtinošiem vizuāliem. Ļoti svarīga ir funkcijas un tēla saistība. Tieši to, no mums gaida mūsu klienti“, – stāsta R. Vosylius.

Pēc „Newmood“ stilistes teiktā, šajā sakarā Lietuvieši neatšķiras no modes pircējiem citās Eiropas valstīs – jaunajai paaudzei ir ļoti svarīgas preču zīmola vērtības, filozofija, vai tas būtu dārgs mētelis vai arī vienkāršs krekliņš.


Bezmaksas stilista konsultācija